پایگاه اطلاع‌رسانی «معــاونت تبلیــغ و امور فرهنگــی حــوزه‌های علمیــه» | تبلیغ یکی از اصلی‌ترین و مهمترین ابزارهای دین مبین اسلام است که از دیرباز برای پیشبرد و نشر معارف اسلامی توسط مبلغان دین انجام می‌شد. سیره‌ای که از پیامبران، امام و بزرگان دین سینه به سینه منتقل شده و تا عصر حاضر به ما رسیده است. «حضرت امام خامنه‌ای»
برگزیده‌ها
صفحه اصلی > اخبار > اخبــــار 


معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه

جریان اسلام فقاهتی ولایتی نقش اصلی را در هویت فکری انقلاب اسلامی داشت

 

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به نقش ۴ جریان فکری از دوران قاجار تا پیروزی انقلاب اسلامی گفت: جریان اسلام فقاهتی ولایتی در ترویج اندیشه حکومت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی نقش اصلی را داشت.

به گزارش روابط عمومی «معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه»، حجت‌الاسلام حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور در سخنانی به مناسبت یوم الله ۲۲ بهمن  در جمع حوزویان اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی مردمی و با مدیریت و پشتوانه روحانیت و مبانی دینی بود، هرچند برخی بعد از پیروزی انقلاب برای تصاحب آن ادعاهایی را مطرح ‌کردند و مدعی شدند انقلاب ربطی به روحانیت و دین نداشت. خلاف واقع بودن این ادعا برای کسانی که در روزهای انقلاب بودند واضح است.

نقش چهار جریان فکری از دوران قاجار تا پیروزی انقلاب اسلامی

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه ادامه داد: سؤال اساسی ما باید این باشد که در قرن معاصر که انقلاب به وقوع پیوست، کدام جریان فکری زمینه انقلاب مقدس اسلامی را فراهم کرد؟ البته برای ریشه یابی این موضوع به بررسی و تحلیل چهار جریان فکری  اساسی از زمان قاجار تا قبل از انقلاب باید پرداخت.

ناکامی جریان سکولار به دلیل همخوانی نداشتن با اسلام

حجت‌الاسلام ملانوری سپس به تحلیل چهار جریان پرداخت و نسبت به نقش جریان سکولار در تحقق انقلاب گفت: جریان‌ سکولار خواهان‌ جدایی‌ دین‌ از زندگی‌ اجتماعی‌ است که هنوز هم به شکل‌های مختلف در حال فعالیت بوده و طرفداران آن مدعی هستند دین نباید در مسائل اجتماعی دخالت کند. با توجه به اهمیت آموزه‌های دینی در بین مردم ایران، این اندیشه هیچگاه در جامعه ایرانی به اندیشه مسلط تبدیل نشد؛ چون با معارف دینی جا افتاده در ذهن و فکر مردم همخوانی نداشت.

وی در ادامه به معرفی جریان فکری دوم یا همان جریان ناسیونالیسم پرداخت و بیان کرد: این جریان رویکرد ملی‌گرایی دارد و اکثر مبلغان این جریان تحصیل کردگانی بودند که منبعث از اندیشه غربی و البته با ادبیات خاص علمی  صحبت می‌کردند. این دیدگاه به دو دلیل در میان توده های مردم جا باز نکرد. اول آنکه با روح اعتقادات مردم سازگار نبود، چه اینکه دین اسلام ملاک فضیلت انسان را تقوا می داند، نه رنگ و نژاد و ملیت، و ثانیا ملی گرایان نتوانستند با توده مردم ارتباط بگیرند و در قشرهای خاص تحصیلکرده محصور شدند.   

نگاه مارکسیستی و شکست آن

معاون تبلیغ و امور فرهنگی در ادامه به معرفی جریان سوم پرداخت و اظهار داشت: جریان فکری مارکسیستی هرچند بخاطر برخی شعارهای فریبنده در مقطع زمانی کوتاه توانست تعدادی از افراد را به خود جذب کند ولی در عمل و بعد از فاش شدن حقیقت الحادی آن شکست خورد.

نهضت آزادی و تعارض‌ با انقلاب

حجت‌الاسلام ملانوری بعد از معرفی این سه جریان اظهار داشت:  بعد از سال ۱۳۳۲ جریان های التقاطی با شعار اسلامی شکل گرفت تا بتوانند علاوه بر جبران شکست‌های گذشته تبدیل به جریان حاکم در جامعه شوند. یکی از این جریانات التقاطی نهضت آزادی ایران بود. در آستانه پیروزی انقلاب مهندس بازرگان از سوی امام خمینی (ره) به عنوان نخست وزیر دولت موقت منصوب شد؛ امّا با توجه به ارتباط با دولت آمریکا با تسخیر لانه جاسوسی مخالفت کرد و پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ استعفا کرد. بعد از سقوط دولت موقت، تعارض‌های بازرگان با امام بیش از پیش نمایان شد. به طوری که او بعد از دولت موقت در کتاب «انقلاب ایران در دو حرکت» نوشت: «هدف اتخاذی دولت موقت خدمت به ایران از طریق اسلام و به دستور اسلام بود. در حالی که آقای خمینی برای انقلاب و برای رسالت خود خدمت به اسلام از طریق ایران را اختیار کرده بوده اند. به عقیده ایشان ملت ایران با دادن خون خودشان برای اسلام خدمت کردند.»

نهضت آزادی به دلیل عدم خلوص ایدئولوژیک، التقاط در اندیشه و عدم اعتقاد به انقلاب، بلکه اعتقاد به اصلاحات بجای انقلاب، نمی توانست اندیشه انقلاب اسلامی را در میان توده های مردم ایجاد کند.

وی سپس به معرفی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) پرداخت و از آن به عنوان دومین جریان التقاطی نام برد و اظهار داشت: این جریان  با استفاده ابزاری از نهج البلاغه به تفکرات کمونیستی خود ظاهری اسلامی می داد. و به دو دلیل پایگاه فکری انقلاب اسلامی نبود. اول اینکه با اندکی فاصله گرفتن از دوران تأسیس در دام تفکر کمونیستی افتاد و جنبه کمونیستی آن در بسیاری از پیروان بیش تر شد و این با اعتقادات عامه مردم سازگار نبود، هرچند برخی از جوانان پرشور انقلابی نیز به آن توجه می کردندو به آن گرایش داشتند. دوم اینکه اینها اعتقاد به انقلاب نداشتند و اگر هم می خواستند انقلاب کنند از نوع اسلامی نبود.

نقش جریان اسلام فقاهتی و ولایتی در ترویج اندیشه حکومت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام ملانوری در پایان به معرفی جریان چهارم پرداخت و بیان داشت: آن جریانی که انقلاب را از نظر فکری تغذیه کرد، جریان فکری اسلام بود. این جریان قبل از سال ۱۳۳۲ به خاطر فعالیت گسترده جریانات وارداتی و حمله آنها به اسلام، انفعالی عمل کرد و فقط پاسخگوی شبهات و سؤالات مخالفان بود ولی از سال ۱۳۳۲ این جریان فعال شد. امام خمینی (ره) برای گسترش این جریان و تحقق انقلاب در ابتدا شاگردانی را تربیت کرد و سپس اندیشه حکومت اسلامی را مطرح کرد و بعد از آن شاگردان ایشان به ترویج این تفکر پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین ملانوری در پایان از طلاب و فضلای حوزه های علمیه خواست در توضیح و تبیین اندیشه انقلاب اسلامی تلاش کنند. ایشان اظهار داشتند: به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) «این انقلاب با این عظمت و با این ابعاد و با این آثار علمی، از لحاظ ارائه مبانی فکری خودش، یکی از ضعیف ترین و کم کار ترین انقلاب های دنیاست.» از این رو لازم است مبلغان دین و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه در این راستا به رسالت خویش عمل کنند.


زمان : سه شنبه ٢١ بهمن ١٣٩٩ / شماره خبر : ٤١٦٨٨١ / بازدید : 431

توسط : روابط عمومی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





مبلغان | دین‌باوران | هنر آسمانی | محصولات | نرم‌افزارها | ماهنامه
روابط عمومی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه

روابط عمومی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیّه